Vad ska jag ta mig till med mitt hår?

Godmorgon fredag!

Inläggen om hår och frisörbesök kommer nog inte att bli så många på den här bloggen. Jag har aldrig riktigt fått till det med min frisyr och har därför aldrig tyckt att det är så kul att fixa med håret. Det finns dock ett par produkter som har gjort skillnad på mitt nordiska hår, så om du har tunt och frissigt hår med torra längder och oljig hårbotten så rekommenderar jag följande:

1. Sluta tvätta håret med löddrande schampo. Många har säkert hört talas om New Wash från Hairstory. Det är en icke-löddrande tvättkräm som rengör och vårdar håret utan att torka ut. Man ska inte behöva andra några andra vårdande produkter, som balsam eller inpackning. Jag började med New Wash för ett år sedan och är så förtjust att jag nu prenumererar på New Wash. Var 12:e vecka får jag hem en refillpåse som jag häller i aluminiumflaskan jag fick i första leveransen. Man får också en reseförpackning, vilket är toppen, för jag kan inte vara utan New Wash en enda tvätt. Det är nästan så att jag tar med mig reseförpackningen till frisören, men än så länge har jag bitit ihop. En löddrande tvätt var 6:e månad får mitt hår klara. Jag klarar mig bra med bara New Wash, men efter den första invänjningsmånaden har jag använt lite Moroccanoil i längderna.

Numera finns det flera alternativ till New Wash, så kanske pausar jag min prenumeration någon gång. En väninna blev rekommenderad en liknande produkt från Davines av sin frisör, t ex. Om jag bleker håret igen, kommer jag nog också vilja använda silverschampo - så helt rigid är jag inte.

2.  Använd ett milt torrschampo. Som så många andra använder jag torrschampo både för att få lite stadga och volym i håret, men så klart också för att fräscha upp lite oljiga rötter. En del torrschampon tycker jag luktar alldeles för starkt (har ett Batiste med tropisk doft som jag bara inte står ut med), men en diskret doft gillar jag mer än parfymfritt, för jag vill ju ha en uppfräschning. Jag kan inte tänka mig något bättre än Kloranes Shampooing Sec au lait d'Avoine  och kan inte förstå varför det inte finns att köpa på svenska apotek? Jag bunkrar därför Kloranes torrschampo när jag är i Spanien eller Frankrike, även om det går att hitta på nätet.

New Wash i något bucklig aluminiumbehållare, reseförpackning
med New Wash och torrschampo från Klorane.


Ja, det var mina två hårrekommendationer. Jag återkommer nog med något hårinlägg, någon gång. Idag blir det i alla fall hästsvans!

Kommentarer

Populära inlägg