Ikoner i mitt badrumsskåp

När jag skrev om Sali Hughes och Pretty Iconic i lördags, så började jag fundera på vilka produkter som är ikoner i mitt badrumsskåp. Jag gillar ju att testa nyheter, så det är inte så många produkter som jag köper om när jag använt upp den.

Fem ikoner i mitt badrumsskåp.

Jag bestämde för mig själv att för en produkt ska vara ikonisk, ska jag ha köpt om den minst två gånger och använt den under flera år. Dessutom ska den finnas i mitt badrumsskåp för tillfället. Några av ikonerna på den nuvarande listan är:


Min nuvarande flaska Rouge noir - är det bara jag som sparar kartongen?
  • Le vernis de Chanel i Rouge noir. Enligt legenden skapades nyansen av en slump vid Chanels modevisning våren 1994 och blev en omedelbar succé. Uma Thurman bar den i Pulp Fiction och detta innebar att Chanel fick börja med väntelistor på nagellacket som alla ville ha. Jag köpte dupes från Isadora under hela 90-talet och hade inte råd med Chanels original förrän senare. 



  • Nuxe l'huile prodigeuse or. När Nuxe lanserade sin torrolja i guldvariant läste jag många franska veckotidningar, som alltid rapporterade om att oljan var prinsessan Carolines av Monaco favorit och hur hon hade den både i håret och på kroppen. Jag köpte min första flaska, men vågade aldrig ha den i håret. På armar och ben tycker jag dock den är jättefin och doften är underbar. Under åren har jag haft oljan i originalversion och olika limited edition-varianter, men guldoljan är min favorit.

  • Vichy deodorant i sprayform. Denna deodorant är nästan den enda jag använder sedan flera år tillbaka. Den är lite lurig att få tag på, för svenska konsumenter vill tydligen inte ha spraydeodoranter. Jag köper min i flerpack när jag är i Frankrike, annars på nätet (men där kan den vara rätt dyr).

Två kroppsfavoriter från Vichy och Biotherm.


  • Biotherms lait corporel. Denna klassiska bodylotion fick jag ett litet prov på i 15-årsåldern och jag använde lait corporel endast vid mycket speciella tillfällen. Idag är den inte riktigt lika exklusiv som då, ganska ofta säljs 400 ml-flaskan för 129 kr el dyl, men det är ju fortfarande en riktigt bra bodylotion med en härligt mild citrusdoft.

Ögonskuggepenna från by Terry.

  • By Terrys Ombre blackstar i Bronze moon. Det är inte ofta jag köper en likadan ögonskugga när en gammal tar slut, men detta är nog min fjärde Ombre blackstar i Bronze moon. Det är en jättefin bronsnyans, som kan användas både som penna och skugga. Den sitter som berget och är lätt att applicera. När jag precis hade köpt min första Ombre blackstar försökte jag få alla mina väninnor att köpa en likadan. Jag har Ombre blackstar i sex olika nyanser, men Bronze moon är favoriten, tätt följd av Frozen quartz och Misty rock.


Jag inser nu att min ikonlista endast har franska produkter, men det finns kanske en anledning till det? Nästa lista får bli mer varierad.

Kommentarer

Populära inlägg