Härliga hyaluronsyra

Hyaluronsyra är en ingrediens som ingår i flera av de produkter jag använder i både ansiktet och på kroppen. Om man har lätt för att bli torr eller vill fylla ut fina linjer, är hyaluronsyra något man ska leta efter. Trots namnet är det ingen syra, utan en molekyl som vi har naturligt i oss och som binder fukt väldigt bra. Med åren avtar dock vår egen produktion av hyaluronsyra, så därför kan det vara en god idé att tillföra lite extra.

Dessa produkter med hyaluronsyra använder jag dagligen.

Man hittar hyaluronsyra i många olika produkter, men kanske främst i krämer och serum. Jag använder flitigt mitt essence från Hada Labo, Premium lotion, både morgon och kväll. På så sätt blir mitt ansikte inte torrt någon gång. Dessutom använder jag ett puder med hyaluronsyra, Hyaluronic Hydra-Powder från By Terry, som faktiskt går att använda som hudvård också. Man kan alltså pudra ansiktet även innan man går till sängs, för ett extra lager fukt.

På kroppen använder jag Skin Care Emulsion från Kiku-Masamune. Det är en tunn essence som kan användas under body lotion eller på egen hand. Än så länge klarar jag mig enbart denna, men kan tänka mig att det behövs ett lager av lotion utanpå när det blir kallare.

Hyaluronsyra är alltså en toppeningrediens som går snabbt in i huden och ger mycket fukt samt lite utfyllnad av linjer. Den passar dessutom alla hudtyper, men är kanske bäst lämpad för en torr och mogen hud.

Kommentarer

Populära inlägg