Tvåfasoljor från Annemarie Börlind

På Daisy Beauty Expo fick jag höra en hel del om tyska Annemarie Börlind, som i år firar 60 år som varumärke. Märket är ekologiskt och säljs främst på hälsokostbutiker och apotek. Jag har testat deras tvåfasoljor, som har en oljefas och en vattenlöslig fas. Man skakar dem innan användning, så att faserna blandas. Alla oljorna kan användas morgon och kväll, efter rengöring och före kräm.

Tre tvåfasoljor från Annemarie Börlind.

Den första tvåfasoljan är Orange Blossom Energizer, som innehåller extrakt av blodapelsin och får sin doft av apelsinblommor. Den innehåller också morotsolja, som ger huden lite färg. Produkten beskrivs som en C-vitaminkur för ansiktet och passar särskilt bra för torr, trött eller stressad hud. C-vitaminet ska stimulera hudens egen kollagenproduktion, släta ut och skydda mot rynkor.

C-vitaminkick för huden.

Eftersom Orange Blossom Energizer passar särskilt bra att använda i solen, tar jag med den på min semester om några veckor för att ha som serum dagtid. Den går lätt in i huden utan att lämna någon hinna, så jag tror den lämpar sig väl under solskydd.

Anti-age med rosor.

Den andra oljan är Rose Blossom Vital Care, som ska skydda huden mot miljörelaterat förtidigt åldrande. Den innehåller rosenvatten, med stamceller från Schwarzwaldros och extrakt av Damascenaros, och botaniska oljor. Rosenvattnet ska hjälpa hudens kollagen och oljorna gör huden mjuk.

Rose Blossom Vital Care är en anti-age-olja med härlig rosdoft. Den känns mild och lugnande och går precis som de andra oljorna lätt in i huden. För min del hade konsistensen gärna fått vara lite oljigare, för det väntar jag mig av produkten utifrån beskrivningen.

En hel del hyaluronsyra har redan gått åt.

Den sista oljan, Hyaluron-Shaken,  har jag använt flitigt. Oljefasen innehåller jojoba-, kokosnöt- och sojaolja som gör huden mjuk. I den vattenlösliga fasen finns extrakt av rödalg som ska få igång hudens egen produktion av hyaluronsyra. Dessutom innehåller den botanisk hyaluronsyra från kinesisk snösvamp, aloe vera och källvatten från Börlinds egna källa i Tyskland.

Jag märker inte så mycket av oljan, för mig känns Hyaluron-Shake mer som en essence eller lotion. Den har en lätt, nästan vattnig, konsistens och går snabbt in i huden. Den är dock inte särskilt dryg, när jag tog bilden ovan hade jag använt den morgon och kväll i knappt en vecka. Att jag har använt den så flitigt innebär förstås att jag tycker om den. Det är en lätt fuktgivare, som gör skillnad på min hud så här års.

Av de tre oljorna är Hyaluron-Shake min solklara favorit, det är en så anspråkslös produkt som man har så stor nytta av. Den är ett fullgott alternativ till min älskade Hada Labo Premium Lotion.

Ha en fin kväll!

Kommentarer

Populära inlägg