Inne och ute i hudvård våren 2019

Godmorgon onsdag!

Det lanseras så mycket nytt just nu, så jag tänkte skriva lite om vilka hudvårdstrender jag har snappat upp inför denna vår - och vilka som har svalnat.

Stärkande av hudbarriären - många hudvårdsmärken lanserar produkter med fokus på hudbarriären. Det talas mycket om ingredienser som bygger upp och skyddar och mindre om aktiva ingredienser.

Eneomey är en del av cosmeceuticals-trenden.

Cosmeceuticals eller medicinsk hudvård - väldigt få av oss har s.k. normal hud och efterfrågar därför hudvård som löser våra hudproblem.

100% Vegan - direkt efter produktnamnet.

Vegansk märkning - väldigt många märken använder sig av märkningen vegansk som ett säljargument. För några år sedan var det ekologisk märkning som var i ropet, nu är det vegansk.

Trender man inte längre talar lika mycket om är:

Syror för ansiktet - detta hänger säkert ihop med att vi har överexfolierat, nu är det trendigt att använda milda produkter och helt avstå från aktiva ingredienser vissa dagar. Begreppet "glow" används inte alls lika mycket som försäljningsargument längre. Syrorna är dock inte helt ute i kylan, eftersom de istället kommer starkt när det gäller kroppsvård.

Micellärt vatten - det var en enorm hype kring micellärt vatten för några år sedan, med Bioderma i spetsen. De flesta hudvårdmärkena hängde på och gjorde sitt eget micellärvatten, men nu var det länge sedan jag såg någon reklam för ett sådant. Trogna fans finns det förstås fortfarande, men hypen är över.

K-beauty och de många stegens hudvårdsrutin - vi börjar som sagt se en "less is more"-trend och därmed ett minskande intresse för hudvårdsrutiner som tar 20-30 minuter att genomföra. Snart kanske vi bara använder en rengöring, ett ansiktsvatten och en kräm?! Jag är dock inte beredd att överge min rutin än på länge.

Ha en fin dag!

Kommentarer

Populära inlägg