Lite om cosmeceuticals - medicinsk hudvård

Cosmeceuticals (cosmetics + pharmaceutical) - eller medicinsk hudvård - är inget nytt, men jag har inte fått upp ögonen för begreppet förrän på sistone. Vad är det då?

Medicinsk hudvård innebär enkelt sagt att produkterna innehåller aktiva ingredienser och att ingrediensen har visats vara effektiv genom oberoende vetenskapliga studier. Resultaten ska vara märkbara efter åtta veckors användning.

Jag ska just börja testa den nya krämen Rejuv Silk från franska Eneomey som säger att man kan räkna med resultat efter några veckor med deras hudvårdsprogram.

Trots att termen låter officiell, är den inte lagstadgad och produkterna är heller inte godkända av Läkemedelsverket. Det är alltså inte medicin i lagens mening och får heller inte marknadsföras kopplat till medicinska påståenden.

Cosmeceuticals verkar vara på stark frammarsch i Sverige. Elixir Cosmeceuticals som jag testar för tillfället kommer att lanseras stort. Eneomey syns också mer och mer. Skincity har denna vecka tagit in NeoStrata, som är medicinsk hudvård framtagen av samma läkarteam som också har skapat Exuviance. Det sistnämnda märket är kanske det märke som är störst i Sverige inom cosmeceuticals, även om det finns många märken som ryms inom begreppet.

Jag har just lagt till Acticlear Pads i min rutin med Elixir-produkter.

Jag är positiv till och nyfiken på cosmeceuticals. Det ska bli intressant att se hur hudvården utvecklas - för idag är intresset för hudvård så stort att många hela tiden söker något nytt, istället för att hålla fast vid samma kräm hela livet.

Ha en fin kväll!





Kommentarer

Populära inlägg