Hård tvål in - flytande tvål ut?

Jag har allltid varit förtjust i lyxiga handtvålar och har sedan jag flyttade hemifrån nästan alltid använt flytande tvål. Hårda tvålar har åtminstone jag ansett vara lite gammalmodiga och opraktiska. På sistone anar jag dock en förändring, både i skönhetsvärlden och hos mig själv. Hårda tvålar är nu både smart och lyxigt.

Det smarta är att det inte krävs mer förpackning än lite omslagspapper - om ens det. Hårda tvålar är dessutom dryga och svåra att ta för mycket av. Det lyxiga då? Hårda tvålar kan se ut som konstverk, väga tungt i handen och dofta underbart. Det är många sinnen som tillfredsställs på en och samma gång.

Tvålar som ser ut som konstverk från Grevinnans Rum.

Var får man tag på lyxiga hårda tvålar då? De stora skönhetsmärkena som Dior och Chanel har ofta fina hårda tvålar, liksom mer nischade parfymhus som Jo Malone och Molton Brown. På Citypharma såg jag ett stort utbud av klassiska Roger et Gallets hårda tvålar i fina förpackningar. Sedan finns Lush, med ett fantastiskt utbud. Ett annat spännande märke med vackra tvålar är Grevinnans Rum.

Handgjord ekologisk tvål från Gränna.


Deras handgjorda ekologiska tvålar är oerhört vackra att se på. Min favorit är Grenna Polkatvål (märket är från Gränna), som dessutom sprider en härlig doft av polkagris i badrummet. När jag träffade Karin, som grundat Grevinnans Rum, berättade hon om hur de själva tillverkar tvålarna och hur de är som bäst när de har fått lagras i åtta år. Man behöver alltså inte oroa sig för någon sista förbrukningsdag. Karin sa också att tvålarna är utmärkta att tvätta ansiktet med, men än så länge har jag inte testat det. Som handtvål är de dock underbara.

Ha en fin kväll!

Kommentarer

Populära inlägg