Rengörande masker jag gillar

Godmorgon tisdag!

Jag har som sagt haft lite orenheter som jag fått arbeta med den senaste tiden. Det är lätt att få lite tilltäppt hud under sommaren, när man kanske har kraftigare SPF än annars, samtidigt som man är försiktigare med exfoliering och syror. Då är det bra att ta till en djuprengörande mask - men helst en som inte är så exfolierande, om man som jag har en känslig hud. Jag lägger inte heller masken i hela ansiktet, det räcker med att ha den på fetare partier som panna, näsa och haka.

Fem rengörande masker jag gillar.


Här är fem favoritmasker som rengör, utan alltför kraftig exfoliering:

  • Biologique Recherche Masque Vivant. Det här är en klassiker bland rengörande masker - delvis känd för sin starka jästlukt. Vill man få masken än mer effektiv, kan man blanda i lite bakpulver i den (det vågar jag inte utsätta min hud för dock). Masken är kraftig nog i sig själv.


  • Omorovicza Deep Cleansing Mask. Den här masken hade jag i söndags - och det är verkligen en favorit. Det är en sval lermask, som är kraftfull utan att irritera. Jag tycker inte heller att den känns uttorkande på huden, som en del lermasker kan göra.


  • May Lindstrom The Honey Mud. Jag skriver ofta om denna favorit, som egentligen är en tjock rengöringskräm med lera och honung. Den fungerar dock lika bra som mask och den stelnar aldrig. Av mina fem favoriter är denna den mildaste. Svenska Happy Honey Mask från Sjö Skin påminner lite om denna- en jämförelse finns här.


Sommartid kan man behöva lite djuprengöring mot tilltäppt hud.

  • Peter Thomas Roth Irish Moor Mud Purifying Black Mask. Det här är en kolsvart geléaktig lera, som verkligen är rengörande. Jag gillar inte att ha den på större partier, för den är klibbig och tas enklast bort genom att rulla den till små korvar. Ta inte vatten - det blir bara en svart röra. Med det sagt, var det denna mask jag först tog till när min hud fick problem - för den här masken suger upp orenheter.
  • Goldfaden MD Facial Detox Clarify + Clear Mask. Det här är en sval, mentholdoftande vit krämmask som kan upplevas som rätt stark. Jag skulle inte ha den på hela ansiktet, men som punktlösning är den perfekt. Jag har aldrig varit så mycket för multimasking (att ha olika masker på olika delar av ansiktet samtidigt), men den här masken är som gjord för det.

Jag är glad att min hud ordnade upp sig så snabbt, men jag ska nog vara lite noggrannare med rengöringen i sommar - och kanske multimaska lite oftare.

Ha en fin dag!






Kommentarer

Populära inlägg