Tips inför semesterresan

Sommarledigheten närmar sig, så vi är säkert många som börjar tänka på semesterpackningen. Om man bara ska vara borta i några dagar eller en vecka, blir det otympligt att ta med sig sina vanliga produkter, så hur packar man smart?

- fyll små burkar och flaskor med de vanliga produkterna. Om man inte har några tomma burkar eller flaskor finns de att köpa på t ex Kicks. Man kan också använda kontaktlinsburkar, perfekt för kortare resor.

Det kan vara smart att spara på prover - om man inte går till överdrift...

- ta med sparade prover av produkter man testat förr. Förr sparade jag alla prover jag fick, för att ha med på resa. Sedan glömde jag bort dem och de blev gamla, så numera använder jag proverna direkt. Det kan vara riskabelt att ta med prover på nya produkter, ifall man inte skulle tåla dem, så jag försöker ta med kända produkter.

Drunk Elephants The Littles räcker i minst två veckor.

- köp resekit från favoritmärket. Många märken har små dicovery-kit eller resekit där man får allt man behöver för en vecka eller två.

- köp reseförpackningar av favoritprodukterna. Detta verkar vara en växande trend, Cult Beauty har precis öppnat en avdelning med mini-produkter och hos Sephora har Beauty-to-go-avdelningen utökats med en Mini Market. Dessa två avdelningar är numera min huvudanledning till att gå till Sephora - det är kul att relativt billigt kunna testa produkter man är nyfiken på, utan att behöva köpa dem i fullstorlek. Fler och fler butiker och apotek har numera särskilda reseförpackninghyllor, med allt från tandkräm och deodorant till hudkrämer och makeup.

Mini Skincare Market hos Sephora.

- köp hudvård i fast form. Om man ska flyga med enbart handbagage, är det lite svårt att klara vätskereglementet. Därför har smarta hudvårdsföretag nu lanserat allt mer hudvård i fast form. Milk Makeup (finns hos Cult Beauty) har en hel del, liksom Skincitys eget märke.

Jag köper gärna solskydd på resmålet, t ex från spanska Babaria.


- köp på plats. Vissa produkter som det går åt mycket av, som solskydd, tandkräm och bodylotion t ex, är det inte alltid någon idé att köpa hemma för att ta med i en redan tung väska. Det är roligare att testa ett nytt märke som inte finns hemma!

Kommentarer

Populära inlägg