Examensmodell på Gildaskolan

Igår var jag alltså examensmodell på Gilda-skolan vid Gustav Adolfs torg i Malmö. Vi var sex modeller som tidigt på söndagsmorgonen kom med rödmålade tånaglar och full makeup för att vara med när eleverna gjorde sitt praktiska examensprov för internationell Cidesco-examen. Cidesco-examinatorn kom från Irland, så eleverna fick tala engelska hela dagen.

På förmiddagen var det ansiktsbehandling, frans-och brynfärgning, ansiktsmassage, dagmakeup och pedikyr. Examinatorn gick runt och tittade och kontrollerade, samtidigt som hon ställde frågor och antecknade. Det var spännande att lyssna, för frågorna gick på djupet och hade flera följdfrågor. Det handlade om allt från lämplig behandling och alternativ till den, till vad några muskler i ett visst parti heter och vilka råd man skulle ge kunden angående fortsatt behandling både i hemmet och på salong.

Lunch från Pressbyrån på Gustav Adolfs torg - i spasandaler för att inte förstöra pedikyren.

Efter lunch var det dags för kroppsbehandlingar. Först gjordes en kroppsanalys och sedan blev det lämplig behandling. Jag fick en saltscrub och en omgång med vacuum-apparaten. Det var dagens smärtsammaste stund, men det var uthärdligt. Därefter var det kroppsinpackning med spirulina och massage på baksidan av benen och av ryggen. Åtminstone tror jag att det var i den ordningen - jag blev lite dåsig av alla behandlingar. Dagen avslutades med vaxning av armhålor, bikinlinje och ben. Eftersom ett par av modellerna hade missat att spara ut sin kroppsbehåring fick jag två elever som vaxade mig samtidigt - mycket lyxigt. Förra gången jag var examensmodell fick jag bara vaxning på vissa ställen, eftersom tiden är begränsad och eleven måste hinna visa upp så många färdigheter som möjligt.

Spännande heldag på Gilda-skolan.

Strax efter fyra var vi klara, då var vi alla rätt utmattade. Att eleverna var trötta kan man förstå, men att vi examensmodeller också var det är kanske förvånande. Jag är mycket nyfiken på hur det gick för eleverna, som fick sina resultat senare på kvällen av examinatorn.

Jag är gärna examensmodell igen. Man får ingen ersättning, men man får testa på många olika behandlingar och man lär sig en hel del. Gilda-skolan har examen i augusti och februari, så de brukar ta upp intresseanmälan någon månad innan.

Nu ska jag fira bloggens födelsedag!

Ha en fin kväll!



Kommentarer

Populära inlägg