Sex tips till en ovillig makeup-köpare

Godmorgon torsdag!

Jag får ibland höra att många tycker att det är obehagligt och skrämmande att gå in i skönhetsbutik för att köpa makeup, eftersom de inte tycker att de kan något om ämnet. Här har jag därför samlat några tips hur man kan komma över sin genans.

De svenska apoteken har inte lika mycket makeup och hudvård som de franska, men man kan ändå hitta en hel del.

1. Gå till Apoteket. Apotekspersonal kan det mesta, även en hel del om den makeup de säljer. De är vana vid att ge råd om allt från fotsvamp till halsont, så de kan tipsa om foundation, mascara och läppstift också.

2. Gå till butiker med personal som arbetat länge - kanske ett mindre parfymeri? Jag förstår att det kan vara skrämmande att gå fram till välsminkade unga expediter (även om dessa faktiskt är hjälpsamma, kunniga och bra på att anpassa sina råd efter både hudtyp och budget). Leta då upp ett litet parfymeri som har haft samma personal i många år eller titta efter den i personalen som ser ut att ha arbetat längst. De brukar kunna ge goda råd och har mött många olika kundtyper genom åren.

Man kan få sitt sökresultat listat efter "bästsäljare" hos många nätbutiker. Titta gärna på recensionerna också!

3. Handla på internet. Även om man inte vet vilken mascara eller ögonskugga man ska köpa, går det att handla på internet. Flera butiker, t ex Skincity, har en chattfunktion där man kan skriva och be om råd. Det brukar också finnas topplistor, så att köpa den mascara som säljer bäst är nog inget dumt köp. De flesta nätbutiker låter också användarna recensera produkterna, så kika gärna på dem också.

4. Handla när det är som lugnast i butikerna och personalen har gott om tid. Det är enklare att få god hjälp när personalen inte har som allra mest att göra. Vill jag ha mycket hjälp försöker jag därför handla söndag eftermiddag. Om jag däremot vill kika runt ostörd, är det bra att göra det fredag eftermiddag när det är fullt av folk i affärerna.

Undvik ruschen!

5. Var tydlig med vad du vill ha och vad du har för budget - ursäkta dig inte. Alla varken vill eller kan lägga hundratals kronor på makeup, så det är bra att säga vad man har för budget. Så här, till exempel: "Jag letar efter en svart mascara som inte kostar mer än 150 kr, gärna mindre. Mina ögon tåras lätt, så den måste sitta bra."

6. Kanske säljer din frisör eller hudterapeut makeup? I så fall är det ett ypperligt tillfälle att få en foundation utprovad.

Själv ska jag försöka hålla mig från Kicks idag, jag är inne där nästan varje dag och testar Byredos Slow Dance.

Ha en fin dag!

Kommentarer

  1. Sephoras butik på Champs-Élysées är bäst runt midnatt. Mycket folk och trevlig stämning. En gång stod jag bakom en kvinna som hade shoppat för en hel del pengar och mannen han var där tog inte upp sin plånbok så hon fick efter en viss väntan ta upp sitt eget kort, ganska kul faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus!

      Du erbjöd dig inte att betala?! Det är nog många som handlar lite för mycket i Sephoras butik runt midnatt. Kanske tur att vi inte har samma öppettider här.

      Radera
    2. Hej!

      Nej, det hade jag inte en tanke på. Borde jag ha gjort det? Önskar att vi hade fler sådana ställen i Sverige och Köpenhamn - eller att jag bodde i Paris. Fin blogg du har f.ö.

      Radera
    3. Tack, roligt att höra! Nej, det hade nog varit lite konstigt med ett sådant erbjudande. Hoppas att du får möjligheten att bo i Paris.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg