Ben Gorhams Rosa Band och Rosa oktober

Oktober innebär rosa månad för att få in pengar till forskning om cancer och för att öka kunskapen om cancer. I Sverige har vi Rosa Bandet-kampanjen och detta års rosa band har en skönhetskoppling, eftersom det är formgivit av Ben Gorham, Byredos grundare. I år finns det även ett rosa armband, som jag tänker bära istället för det vanliga bandet, eftersom jag alltid tappar det. Bandet kostar 40 kr, armbandet 100 kr och allt överskott går till cancerforskning. På min lokala ICA-affär sålde armbandet slut den första helgen, så det verkar vara mycket populärt.


Rosa oktober är dock inte bara ett svenskt fenomen, utan uppmärksammas internationellt för att öka kunskapen om bröstcancer och för att samla in pengar till forskning. Många företag tar fram rosa produkter och varje år lanseras rosa skönhetsprodukter under oktober. De senaste åren har det varit en del debatt kring dessa, eftersom det är lite osäkert till vilken insamling pengarna går. Om jag köper exempelvis en amerikansk vara i Sverige, går bidraget till svenska eller amerikanska cancerfonden då? För att vara på den säkra sidan är det kanske bäst att skänka sina pengar direkt till den organisation man vill stötta.


I år har t ex Estée Lauder och Clinique tagit fram särskilda Rosa Bandet-varianter av storsäljarna Advanced Night Repair och Dramatically Different Moisturising Lotion. Min favoritprodukt från Rosa oktober är än så länge By Terrys palett Limited Edition Pink October Blusher Palette - en mild rosa rouge som ser så fin ut.

Ha en fin kväll!




Kommentarer

Populära inlägg