Fresh Rose Floral Toner: bra och dålig mist som jag inte köper igen

Godmorgon torsdag!

Jag hade räknat med att min Omorovicza Queen of Hungary-mist skulle räcka under hela vistelsen i New York, men tydligen använder jag mer mist än jag tror, för den tog slut direkt. Mist är för mig en helt oumbärlig produkt - jag använder den för att vakna på morgonen, som toner efter rengöring, för att fixera makeup och för att återfukta ansiktet under dagen.

Förra fredagen gjordes detta inköp av vardagshjältar  - mist, läppbalsam och torrschampo.

Vid det första Sephora-besöket letade jag därför efter en mist i resestorlek, gärna från ett märke jag inte testat sedan tidigare. Det blev Fresh Rose Floral Toner. Fresh är ett amerikanskt hudvårdsmärke, som började som en skönhetsaffär i Boston 1991. De ryska immigranterna Lev Glazman och Alina Roytberg saknade en butik som sålde skönhet med naturliga ingredienser, så de öppnade en, Fresh. Efter ett tag märkte de att de inte riktigt fick tag på den typ av produkter de ville sälja, så de skapade egna, under märket Fresh. De talar gärna om hur de letar ingredienser runt om i världen, rosorna i min mist kommer t ex från uråldriga rosenfält i Turkiet (se videon nedan). Fresh finns ännu inte att få tag på i butik i Sverige, vad jag vet, men det går att köpa produkterna på nätet.




Jag gillar dock att testa produkter innan köp, så jag gjorde mitt första Fresh-inköp i en amerikansk Sephorabutik. Rose Floral Toner är en lätt, rosdoftande mist som kan användas både som toner och settingspray - perfekt på resa alltså. Att den är förpackad i en plastflaska är också ett plus när man ska packa ner den i necessären.

Fresh Rose Floral Toner.

Misten är mycket behaglig att ha på huden, när den väl har hamnat där. Rosdoften är härlig, huden känns lugnad, återfuktad och makeupen ser bättre ut - framförallt när man sprayar på sig mist under dagen. Problemet är själva mistfunktionen som ska få produkten på huden - istället för att lägga sig som ett härligt moln framför ansiktet, spottar munstycket ut ganska stora strålar av misten. Det gör att jag skrynklar ihop hela ansiktet varje gång jag ska använda misten, för jag vet att det inte är någon behaglig upplevelse att använda den. Problemet kan lösas genom att hälla över misten i en annan sprayflaska, med bättre mistfunktion. Tyvärr har jag ingen sådan, så jag kommer nog att härda ut och sedan inte köpa någon Rose Floral Toner förrän förpackningen ändras.

Ha en fin dag!


Kommentarer

Populära inlägg