Tre olika sätt att applicera foundation

Godmorgon måndag!

Jag ändrar hela tiden i min makeup och testar olika tekniker. Vi är säkert många som försöker hitta den perfekta basen, både när det gäller färg och när det gäller finish. Eftersom huden hela tiden förändras, är det ett ständigt letande.

Idag tänkte jag skriva lite om olika sätt att applicera flytande foundation. I mitt fall handlar det om Chanel CC Cream, som jag applicerar med tre olika tekniker.

Min nuvarande bas från Chanel.

Den senaste tiden har jag faktiskt bara använt fingrarna, vilket är ovanligt för mig. Jag försöker dock använda fingrarna som om de vore en pensel, vilket innebär att jag stryker ut krämen snarare än masserar in den i huden. Under ögonen och på näsvingarna baddar jag in min foundation, precis som jag skulle göra med en concealer. Fördelen med denna appliceringsmetod är att det går fort och man får inga redskap att rengöra. Resultatet blir naturligt, men inte alltid helt jämnt.

Foundationborste och snabb borstrengöring.

Under nästan hela hösten har jag använt min foundationborste från Chanel. Jag gillar hur enkelt och okladdigt det är att applicera foundation med borste, vilket är den största fördelen. Nackdelen är att det blir en borste att rengöra och torka. Resultatet blir jämnt, men har man fukt och primer under sin foundation kan det ibland bli lite smuligt om inte föregående produkter har fått gå in i huden ordentligt.

Beautyblendern slår både borste och fingrar.

Min favoritredskap är dock Beautyblendern. Jag har testat många olika makeupsvampar, men återkommer alltid till den från Beautyblender. Man kan använda svampen på olika sätt. Jag tycker att det blir bäst när jag blöter den under varmvattenkranen och sedan kramar ur den så mycket jag kan - gärna i en handduk. Sedan duttar jag in min foundation med svampen. Det blir ett nästan airbrushat resultat, helt jämnt och väldigt sällan någon produkt som smular. Nackdelen är att det är lite pyssel med att hålla svampen ren. Jag rengör min med Beautyblenders hårda tvål, som nästan gör svampen som ny.

Det låter alltså som att jag ska ta fram min Beautyblender igen. Det blir en bra start på den sista veckan i november.

Ha en fin dag!


Kommentarer

Populära inlägg