Veckans hype, V47

Godmorgon fredag!

Förra veckans hype, det lyxiga kitet från Medik8, väckte en del debatt på grund av det höga priset. Produkterna verkar dock hyllas, inte minst den medföljande ansiktsrollern. Den leder mig in på denna veckas hype, nämligen gua sha. Vet du vad det är?


Jag har sett en hel del om gua sha den senaste veckan, men dessförinnan hade jag inte hört talas om det. Gua sha må vara en ny trend, men den kommer från traditionell kinesisk naturmedicin. Med hjälp av speciella verktyg masserar eller skrapar man huden för att öka mikrocirkulationen (ständigt denna mikrocirkulation!). Detta ska kunna minska värk och inflammationer - och i en ansiktsbehandling ge ökad spänst och lyster. I videon nedan kan man lära sig lite mer om gua sha-tekniken.




Gua sha-verktygen är oftast tillverkade i jade eller rosenkvarts. Kammen verkar vara det främsta verktyget, men även ansiktsroller, sked eller ansiktssten förekommer i gua sha-behandlingar. Jag var lite skeptisk till ansiktsrollern när den blev populär för ett par år sedan, men numera är jag mycket förtjust i min roller från Kicks. Jag är därför nyfiken på gua sha och skulle gärna testa en behandling. Om någon har testat, vore det kul att höra!

Ha en fin fredag!

Kommentarer

Populära inlägg