Puder jag gillar

Godmorgon måndag!

Idag vill jag gärna prata lite om puder. Det verkar som att pudret har gjort en stark återkomst på senare år, från att mest ha varit en settingprodukt som fixerar makeupen till att också fungera lite som ett filter.

För mig har puder haft lite olika funktion under åren. Först använde jag puder mer eller mindre som foundation - jag älskade Cliniques pressade puder som jag drog på med den tillhörande rondellen för att få en matt yta. I slutet av dagen kunde lagret ha blivit rätt tjockt.

Därefter höll jag på med teatersmink och lärde mig att man var tvungen att fixera fetsmink med puder för att det inte skulle rinna bort. Jag insåg att även vanlig makeup blev hållbarare om jag fixerade den med puder, och så kom löspudret in i mitt badrumsskåp. Det fick vila lite under en period av mineralmakeup, även om jag fortfarande fixerade ögonmakeupen med det.

Sedan hände inget med pudret som produkt, förrän jag hörde om Hourglass och deras Ambient lighting, som lanserades som en revolutionerande produkt. Deras pressade puder skulle skapa en illusion av en hud upplyst av levande ljus. Även i andra puderprodukter som rouge och bronzer lade Hourglass i strimmor av Ambient lighting, vilket gjorde produkterna perfekta för alla som inte har en flawless hud från början. Hourglass fick en enorm framgång med sina limited edition-paletter, så det tog inte lång tid innan andra märken hängde på med liknande produkter.

Min första Ambient lighting-palett tillsammans med mina löspuder och Airbrush Flawless Finish från Charlotte Tilbury.


Parallellt med stearinljuspudret har det kommit en våg av finmalda löspuder som också är fuktgivande. Jag blev helt såld på By Terrys Hyaluronic Hydra-Power när det lanserades och är nu inne på min andra burk. Hourglass lanserade sitt första löspuder i våras, flera år efter By Terry. De senaste lanseringarna jag har noterat är annars Linda Hallberg Cosmetics under sensommaren och Charlotte Tilbury för några veckor sedan.

Idag använder jag löspuder (by Terry eller Hourglass) för att fixera min makeup, medan jag använder de pressade filterpudren (Charlotte Tilbury och Hourglass) för att få lite filter i ansiktet.

Ha en fin måndag!

Kommentarer

Populära inlägg