Liten guide till skönhetsshopping i Paris + en varning

Godmorgon tisdag!

Idag har jag vaknat upp i Paris och hoppas hinna besöka några skönhetsbutiker. Jag vill först besöka Citypharma, men kanske hinner jag med något mer ställe. Mina bästa tips för beautyshopping i Paris är:

Chanel finns i Malmö, men är kanske roligare att shoppa i Paris?!


Champs-Élysées. Inte kunde man tro att Paris stora paradgata Avenue des Champs-Élysées har så mycket bra skönhetsshopping, men faktum är att här finns den allra första Sephora-butiken. När jag som barn var i Paris var vi där med en guide, som visade oss hur de ständigt fluktuerande priserna över de mest sålda parfymerna i världen visades liksom börskurser på väggen därinne. Undrar om den elektroniska tavlan finns kvar? Dessutom finns Monoprix, som säljer både livsmedel, kläder och skönhet. Här köper jag deodorant, duschkräm och rakhyvlar. Vill man ha lyxparfymer som är svåra att få tag på hemma, finns både Guerlains och Louis Vuittons flaggskeppsbutiker här.

Citypharma. Det finns enormt många parapharmacier i Paris, men Citypharma är absolut billigast. Det ligger i 6e arrondissementet, i hörnet Rue du Four/ Rue Bonaparte. Här finns alla franska pharmaciemärken, som Bioderma, Caudalie, Ducray, Klorane, La Roche-Posay, Nuxe, Uriage, Vichy och många fler. Se gärna Lisa Eldridges video nedan för tips om de bästa fynden!



De stora varuhusen. Galeries Lafayette och Le Printemps ligger bredvid varandra på Boulevard Haussmann och har bägge enorma skönhetsavdelningar - jag tycker att Le Printemps är snäppet vassare. Hinner man inte till exempelvis Diptyque så finns precis lika bra sortiment här. Ännu lite lyxigare är det lilla - men allra första - varuhuset i 7e arrondissementet, Le Bon Marché. Här brukar jag köpa något franskt och exklusivt diskmedel med lavendeldoft.

Marais och Rue des Francs Bourgeois. I Marais-kvarteren finns gatan Rue des Francs Bourgeois. Det är en härlig gata med mängder av stora och små parfymerier och skönhetsbutiker. Här finns bl a Chanel Beauté, Kiehl's, Urban Decay, Make Up Forever, Bobbi Brown och MAC. I närheten finns Le Labo på Rue Froissart.

Till sist en varning: lita inte på att göra några fynd på taxfreen på CDG-Paris. Om man ens får tillgång till taxfree-butikerna (ibland leder säkerhetskontrollen rätt in i gaten) så är butiken liten och oansenlig. Det är mycket bättre att handla inne i Paris.

Ha en fin dag!




Kommentarer

Populära inlägg