Chanel Les Beiges Eau de Teint

Hej onsdag!

Jag har länge varit nyfiken på Chanels senaste foundation, Eau de Teint eller Water-Fresh Tint. Efter att ha testat den i Chanels malmöbutik ett par gånger har jag nu slagit till på en flaska i nyansen Medium. Det är den tredje mörkaste nyansen av totalt sex.

Mikrodropparna med pigment gör att den ser mörkare ut än vad den är.

Som namnet avslöjar är detta inte en traditionell flytande foundation, utan mer som ett vatten med mikrodroppar av pigment i sig. När man krossar mikrodropparna med den medföljande borsten, kan man sedan arbeta in den färgade vätskan i huden. Den är väldigt lätt, så det känns inte som att man har något annat än fukt på huden.

Eau de Teint med medföljande borstapplikator.

Trots att täckningsgraden är så låg, är denna foundation inte bara till för dem med perfekt hud. Jag har sett många hyllningar till den och var rädd att det handlade lite om Kejsarens nya kläder - men nej. Vid applicering ser det nästan ut som om man borstar på vatten, men efter en liten stund är det som att en slöja läggs över huden. Den är transparent, men den kamouflerar skavanker och ger en fin lyster och färg åt ansiktet. Det finns dock en del recensioner som sågar produkten, så jag rekommenderar alla att testa den själva.


Eau de Teint kan användas på egen hand eller också antingen under eller över annan foundation. För min del vill jag åt det lite fuktiga resultat som man får av produkten, så jag använder först concealer på de partier som behöver lite mer täckning och sedan Eau de Teint överst. Det räcker mer 2-3 pump på flaskan för att ge mig lagom med täckning. Jag pumpar upp produkten på handryggen, men i Chanel-butiken använder de en liten skål för att krossa mikrodropparna i.

Gillar verkligen denna lätta foundation!

Jag gillar både hur Eau de Teint ser ut och känns. Det blir alltså ett naturligt resultat, men bättre. Huden känns inte sminkad, utan återfuktad. Det innebär också att huden inte blir blank på samma sätt som den kan bli av en traditionell foundation.

Eau de Teint säljs i Sverige bara av Chanel, på hemsidan eller i butikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. För tillfället är alla nyanser utom en slutsålda på hemsidan, men Eau de Teint är en del av höst-vinter-kollektionen, så den kommer nog snart in igen. Jag är uppenbarligen inte den enda som har fallit för Eau de Teint!

Ha en fin kväll!




Kommentarer

Populära inlägg