Dermaplaning - för eller emot?

Godmorgon torsdag!

Jag ser allt mer om dermaplaning, både som salongsbehandling eller som något man gör hemma. Vad är det egentligen och vad är det bra för?


Dermaplaning kan beskrivas som en exfoliering av ansiktet, med hjälp av en skalpell. Man tar helt enkelt och drar en vass skalpell längs med ansiktet och får på så sätt bort hår och döda hudceller. Inte helt olikt det som de flesta skulle kalla rakning, alltså. Man gör det av samma skäl som man exfolierar huden: för att få en ökad cellförnyelse, minska fina linjer och öka lystern.

På salong inleds behandlingen med rengöring, därefter görs dermaplaning eller skalpellpeeling som den också kallas och till sist läggs en vårdande och lugnande mask. Ansiktet ska kännas alldeles rent och slätt.

Jag har sett många som har gjort behandlingen berätta att de gör det för att man får så bra underlag för makeup. När allt persikoludd är borta från ansiktet, fäster foundation på ett helt annat sätt. De intygar också att håret inte växer tillbaka som stubb, utan det är precis som det var innan. En del har dock vittnat om inflammerade hårsäckar i hela ansiktet efteråt, så det är viktigt att vara noga med hygienen.



Själv har jag inte testat behandlingen, men är nyfiken på den. Jag oroar mig inte så mycket för att få skäggstubb, utan snarare för att dermaplaning kan skada hudbarriären. Det säljs särskilda dermaplaning-skalpeller för hemmabruk (se videon med Caroline Barnes ovan), men jag skulle föredra att göra behandlingen på salong. Om någon har erfarenhet av dermaplaning, så vore det kul att för höra om det!

Ha en fin dag!




Kommentarer

  1. Great article! Thanks for sharing I added some thoughts on Exfoliating wipes sometime ago

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg