Örngott av siden

Än är det inte sängdags, men sedan en tid tillbaka sover jag på sidenörngott. De fanns på min önskelista för några veckor sedan, eftersom jag hört så många säga att det är en sak som gör sådan skillnad. De hade rätt.

Siden är bra att sova på!

Sidenet gör att håret glider på kudden, så det uppstår inga tovor eller knutar, vilket innebär mindre slitage på håret. Sidenet skrynklar sig inte heller, så det finns inget som kan lämna avtryck i ansiktet. Om man sover på sidan, slipper man alltså vakna upp med ränder i ansiktet. Det sägs också att sidenet inte suger åt sig oljor eller krämer, så det man har smort in i ansiktet stannar där istället för att sugas upp av örngottet. Mina bomullsörngott brukade få en del fläckar efter några nätter, men mina sidenörngott ser ut som nya, så det ligger nog en del i det.

Sådana här örngott har jag - bra för hår och hud.

Vad finns det för nackdelar med örngott av siden? Tja, det är ju generellt sett dyrare än bomull. Det går dock att hitta billiga örngott på amazon eller wish, t ex. En annan nackdel är att de måste tvättas varsamt med speciellt tvättmedel. Jag använder ett från The Laundress som är jättebra till siden. Till sist har jag en estetisk invändning, blankt siden är inte så snyggt att se på. Tur att det är mörkt i sovrummet - för jag kommer definitivt att fortsätta med sidenörngott!

Delicate Wash från The Laundress är ett bra sidentvättmedel med härlig doft.


Ha en fin kväll och sov gott, så småningom!


Kommentarer

Populära inlägg