Ny hudrutin - och snabbt tillbaka till den gamla

Som jag skrev igår, har jag fått en del orenheter på näsan. Anledningen till detta, är att jag testade en ny rutin ett tag. Jag har sett fler och fler som säger att de ska förenkla sin rutin nu i sommar, så jag tänkte försöka, jag med. Jag tog bort morgonrengöringen och tvättade bara ansiktet med ljummet vatten.

Det skulle jag alltså inte ha gjort. Efter bara ett par dagar, täpptes huden på näsan igen. Jag återvände snabbt till min vanliga rutin - och la lite djuprengörande masker (Biologique Recherche Masque Vivant och Omorovicza Deep Cleansing Mask) på näsan. Jag vågar mig inte på portömning på egen hand.

Så här ser min rutin ut nu:

Nuvarande kvällsrutin.
Kväll


  • Dubbelrengöring med först Heimish All Clean Balm och därefter Kate Somerville Goat Milk Moisturizing Cleanser. Bägge torkar jag bort med urkramade tvättlappar. 


  • Pixi Retinol Tonic. Den här milda retinolen är perfekt sommartid, när jag inte använder någon annan retinol. 


  • Sampar French Rose Mist (eller La Mer The Mist). Jag sprayar på fukt för att kapsla in den med lotion.


  • Hada Labo Premium Lotion. Medan huden ännu är fuktig av misten, klappar jag in lotion och mistar på den igen.


  • Drunk Elephant C-Tango Multivitamin Eye Cream. Efter ögonkrämen, använder jag jade-rollern från Kicks för att rolla in lotionen och ögonkrämen. Jag saknar ett hyaluronserum för extra fukt just nu, kanske kommer jag att ta fram ett oljeserum istället. 


  • Nattmask. Innan sänggående lägger jag på en nattmask, ibland också Ida Warg Self-Tanning Face Lotion innan den. Masken blir oftast Uriage Roséliane eller Acasia Recovery Mask, men ibland en gelmask från Peter Thomas Roth, Annemarie Börlind eller Laneige.


Nuvarande morgonrutin.

Morgon


  • Rengöring med Kate Somerville Goat Milk Moisturizing Cleanser och därefter mist, lotion och ögonkräm som på kvällen. Retinolen hoppar jag över, men jag har ett serum på dagen, Caudalie Vinoperfect Radiance Serum Complexion Correcting, som jag rollar in med jade-rollern.


  • Akademikliniken Day Maximal Sense SPF 50 ger både fukt och skyddar mot solen utan att täppa till min hud - en bra grund för makeup.


Min hud är nästan tillbaka till sitt vanliga jag, så nu ska jag inte mixtra på ett tag. Om jag inte lockas av något nytt, för efter att ha publicerat morgonens inlägg, kom ett mail från Skincity. Det nämnde inte något om en rea, men däremot en pre-holiday deal med 15% på allt om man handlar för mer än 500 kr - till och med onsdag. Mitt hopp om en snar rea kvarstår!

Ha en fin kväll!

Kommentarer

Populära inlägg