Chanel höst-vinter 2019: Gabrielle Chanel Essence och Noir et Blanc

Hallå lördag!

I torsdags var jag inne på Chanel-butiken för att hämta ett prov på den nya doften Gabrielle Chanel Essence. Doften domineras av tuberos eller natthyacint, som odlas på Chanels blomsterfält utanför parfymstaden Grasse.

Ny doft från Chanel.

När jag luktar på flaskan eller på en doftsticka, tycker jag att doften är ganska överväldigande och blommig. På huden utvecklas den på ett helt annat sätt och blir på mig diskret och lite pudrig. Tvärtemot mitt första intryck av den, alltså. I flaskan känns den som en ganska tung kvällsdoft, men när den väl släpps ut är den mer en dagdoft. Gabrielle Chanel Essence är alltså en doft man bör testa på huden innan man har en aning om hur den är.

Jag fick också en visning av Chanels nyinkomna höst- och vinterkollektion Noir et Blanc de Chanel, som skapats av Lucia Pica (Chanels global creative make-up and colour director). Kollektionen går som namnet avslöjar mestadels i svart och vitt, Chanels signaturfärger. Tre produkter - läppglans, ögonpenna och nagellack - speglar varandra i svart och vitt.

Noir et blanc - svart och vitt.

Några av dessa svart-vita produkter tycker jag är de mest intressanta i kollektionen. Jag blev framförallt nyfiken på det svarta läppglanset, som är väldigt skirt. Det kan användas som ett överlack, och blir inte direkt svart på läpparna utan snarare mörkrött. Även det vita läppglanset kan användas på samma sätt, men ger då en lite glittrig yta.

Förutom läppglansen, lockas jag som vanligt av nagellacken. I denna kollektion är lacken opaka. Jag har inte testat dem på naglarna, endast på tejpbit, men tror att de kommer att bli snygga på naglarna. Det är alltid en risk med vita lack att det påminner om tipp-ex, men jag fick mer en känsla av elfenben.


De produkter som var populärast i butiken var dock Ombre Première Top Coat, även det ett slags överlack i två olika nyanser, men till ögon och kinder. Även Le Lift Pailleté, en glittergelé till dekolletaget, var populärt. Kul att Chanel gör glitter på ett lite mer vuxet sätt än vad Glossier Play och Urban Decay har gjort tidigare i år.


Mitt lilla prov är snart slut.

Höst- och vinter-kollektionen Noir et Blanc finns redan i butik, medan Gabrielle Chanel Essence kommer i september.

Ha en fin lördag!

Kommentarer

Populära inlägg