Biologique Recherche Masque Vivant

Godmorgon tisdag!

Jag skrev för ett par veckor sedan att jag skulle skriva inlägg om de masker jag ofta använder, men som aldrig har fått ett eget inlägg. Idag är det därför dags för Masque Vivant från franska Biologique Recherche.

Masque Vivant från Biologique Recherche.


Masken är en djuprengörande mask som ska verka i 20 minuter. Vill man göra den än mer effektiv, kan man blanda i bikarbonat så att den skummar lite. Detta skulle jag inte våga göra, för den är effektiv nog som den är för en känslig hud. Faktum är att jag inte längre använder den i hela ansiktet, utan bara på lite fetare partier.

Tidigare hade jag först Masque Vivant i hela ansiktet och därefter en återhämtningsmask, som t ex Multivitamin Power Recovery Masque från Dermalogica.

Precis som de flesta, ryggade jag för den starka lukten av jäst när jag använde den första gången. Masque Vivant betyder ju levande mask, och den är fullproppad av levande jästkultur. Eftersom den bruna masken är kletig och nästan kolalik i konsistensen, tycker jag att lukten fastnar lite på huden. Detta har gjort att jag faktiskt har valt bort Masque Vivant ibland, till förmån för någon mildare lerrengöring.

Bra blandning.

Nu låter det kanske som att jag inte gillar masken - men det gör jag! Om man kan acceptera lukten och den kletiga konsistensen, så är känslan efteråt oslagbar. Man blir fantastiskt ren, len och stunsig i huden. Numera blandar jag dessutom ut den med Masque Visolastine + från samma märke - och då blir lukten mildare och konsistensen krämig. På kinderna har jag Visolastine + oblandad, för där behöver jag ingen rengöring, bara omvårdnad.

Sammanfattningsvis är alltså Masque Vivant en mångsidig mask. För en fet och oren hud kan den blandas ut med bikarbonat, för en normal hud användas som den är och för en känslig hud (och näsa) kan den blandas ut med en fuktmask. Den kan användas i hela ansiktet eller som punktbehandling. Den gör sitt jobb på ett utmärkt sätt, vilket som.

Ha en fin dag!

Kommentarer

Populära inlägg