Punktvis hudvård

Igår skrev jag om Masque Vivant och om flera olika sätt att använda den. Ju mer man lär känna sin hud, desto bättre kan man bli på att anpassa hudvården efter den. Det är populärt med "skräddarsydd hudvård" just nu, ett exempel på detta är Kicks Skin Treat.

Att blanda produkter från samma märke brukar gå bra.

De flesta av oss är vanliga konsumenter, mer eller mindre intresserade av att blanda själva. Jag har ganska nyligen fått upp ögonen för punktvis hudvård. Så klart har jag ägnat mig åt det sedan tonåren, när jag testade tips som "sätt tandkräm på finnar över natten", men det är först på senare tid som jag har börjat med punktvis hudvård för annat än just finnar.

Rengöring på T-zonen, omvårdnad på resten av ansiktet.

I sommar har jag haft en hel del orenheter vid näspartiet, så ett tag lade jag en rengörande mask på näsvingarna nästan varje kväll. Resten av ansiktet fick en svalkande gelmask med fukt - eller inget alls. Jag behövde ju inte djuprengöra hela ansiktet bara för att porerna runt näsan var tilltäppta.

Samma sak var det när jag skulle testa den skummande masken Scrub & Mask från Filorga härom veckan - jag applicerade den på T-zonen som jag vet klarar av lite tuffare masker än mina känsliga kinder. Faktum är att jag nu försöker skydda kinderna mer och mer, t ex genom att applicera en nattmask mot rodnad varje natt. Denna mask behöver jag inte lägga i min vita panna, utan jag försöker numera att vara smart och alltså ta hänsyn till att mitt ansikte har olika områden med olika behov.

Bättre än tandkräm på finnar!

Ikväll lägger jag därför Bioeffect  EGF Serum över hela ansiktet, Uriage Roséliane Masque Anti-Rougeurs på kinderna och en droppe The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1% på en plita på halsen.

Ha en fin kväll!



Kommentarer

Populära inlägg