Veckans tips: så får du bukt med torr hud

Vi är säkert många som får torr hud under vinterhalvåret och smörjer och smörjer. Trots feta kroppskrämer, är det inte lätt att behålla huden fuktmättad. Jag har därför tre tips som kan hjälpa till:

1. Exfoliera kroppen. Här kan man använda en kroppspeeling eller skrubba med vante, borste eller duschboll. Jag tycker att fukten tränger in bättre i huden när den är exfolierad - men samtidigt ska man tänka på att varmvatten är uttorkande. Om någon minns huddokumentären som gick på SVT, så sades det i den att torrborstning är något av det bästa man kan göra för sin hud.


Förra hösten var det mycket J-Beauty med emulsion för kroppen och lotion för ansiktet. Lotionen har jag hållit fast vid.

2. Ha flera lager fukt. Precis som ansiktet kan behöva flera fuktlager, kan det hjälpa en riktigt torr kropp. Förra hösten hade jag Skin Care Emulsion från Kiku-Masamune som jag hade som ett serum och därefter lade jag på en fetare kräm. Det funkar också bra med att tvätta sig med en olja i duschen - Almond Shower Oil från L'Occitane är en favorit - och därefter smörja in sig med kräm.

Foreo Luna Play Plus är på att massera in kroppskräm.

3. Massera in krämen med en massageborste. När jag är på pedikyr får jag alltid höra att jag ska fila in fotkrämen för förbättrad effekt - och på samma sätt kan man tänka med sin kroppsvård. Jag använder gärna min rengöringsborste från Foreo för att få in krämen ordentligt.

Några av mina favoritkrämer för torr hud - från Sol de Janeiro, Ducray och Rituals.


Ha en fin fredagskväll!







Kommentarer

Populära inlägg