Solskydd och retinol - det enda som gör skillnad?

Godmorgon måndag!

I helgen såg jag dokumentären Sanningen om skönhetsprodukterna på SVT Play där den brittiska journalisten Cherry Healy undersöker vilka skönhetsprodukter som fungerar. När det gäller hudvård så är slutsatsen att det enda som kan motverka hudens åldrande är solskydd och retinol. Solen är det som allra  mest påverkar hudkvaliteten, även när vi befinner oss inomhus, enligt dermatologen som medverkar i dokumentären. Retinol kan delvis ta bort ålderstecken som rynkor och pigmentfläckar.

Sommarbas med SPF och BUS för att få färg.

Jag har solskydd varje dag i min foundation, men separat solskydd har jag bara sommartid eller när jag ska vistas i solen. Fler och fler makeupprodukter innehåller dock SPF, jag väntar t ex på Emma Hardies primer med SPF30.

Retinol Tonic från Pixi.

Retinol har jag börjat med på allvar det senaste året. Det krävs invänjning och man måste vara ihärdig innan det syns några resultat. Jag använder Retinol Tonic från Pixi kvällstid och oftast någon annan retionolprodukt, som ett serum eller en kräm. Det kanske är dags att skaffa en mer konsekvent rutin? Jag har ju funderat på den nya retinolkrämen från Drunk Elephant eller den nya retinololjan från Akademikliniken.

Dokumentären var intressant på flera sätt och avslutades med faktumet att det som gjorde en människa attraktiv i andras ögon, var att man trivdes med sig själv. Det blir lite att arbeta med denna måndag, alltså!

Ha en fin dag!

Kommentarer

Populära inlägg