Två månader med Elixir Cosmeceuticals

Nu har det gått drygt två månader sedan jag började med Elixir Cosmeceuticals - 16 januari skrev jag om första intrycket av märket.

Jag fick med mig produkterna från Daisy Beauty Expo i mitten av januari.

Jag har använt Niactil 4 %, Niactil Advanced Pro och Retinext Advanced Corrective Serum och den sista tiden även de exfolierande padsen Acticlear Pads. Nu är det alltså dags för utvärdering.

Hudvården jag testat.

Produkterna innehåller verksamma ingredienser, men precis som jag upplevde dem redan från början, känns de milda och skonsamma mot min känsliga hud. Jag kan se att mina porer har blivit mindre och att rodnader har minskat - nästan försvunnit. Ingen av de produkter jag har är dock tillräckligt återfuktande för min hud, utan jag har behövt lägga till en fuktkräm ovanpå Niactil-gelerna. Har man en fetare hud, räcker det dock nog med enbart dessa. Padsen är de första exfolierande pads jag har testat som jag kan använda varje kväll, så dessa är precis lagom starka för min hud. Jag hade själv aldrig tänkt på att välja dessa, som jag uppfattar som en produkt för fet eller oren hud, men de är verkligen bra för en känslig hud också.

Dessa pads använder jag varje kväll, både i ansiktet och på handryggarna.

Mina favoriter bland de produkter jag har testat är serumet Retinext Advanced Corrective Serum och gelen Niactil Advanced Pro. A-vitaminserumet arbetar mot fina linjer, rynkor, solskador och grov hud och ska ge en finare och jämnare hudton. Jag har kunnat använda varje natt utan någon irritation. Jag gillar både doft och konsistens, som är lite rinnande åt det tjockare hållet. Serumet är lätt att applicera och sprider ut sig lätt i ansiktet. Det absorberas snabbt om man masserar in det.



Niactil Advanced Pro är en klar och doftlös gelé som ska reducera rodnad, torrhet, fina linjer och ojämn hudton. Den ska dämpa inflammationer och reducera utbrott av rosacea, psoriasis och melasma. Se gärna video ovan, där Elixirs två grundare Kristine Borge och Marianne Fjortoft berättar om den. Trots att gelen innehåller exfolierande syra (PHA), så känns den aldrig stickande och irriterande. Den känns bara som en ganska tjock gel på huden, som snabbt absorberas. Av detta skäl har jag velat ha en fuktkräm utanpå, men den ska som sagt gå att använda på egen hand också om man har lite fetare hud.

Sammanfattningsvis håller de produkter från Elixir Cosmeceuticals hög kvalitet. De innehåller verksamma ingredienser, som gör synlig skillnad, men produkterna är ändå skonsamma mot huden. Det är nog en god idé att be om hjälp av en återförsäljare av Elixir eller att använda sig av något av deras färdiga hudvårdsprogram, för det är inte helt enkelt att lista ut vilka produkter som passar ens hud. Jag tror dock att min favorit Niactil Advanced Pro passar de allra flesta.

Ha en fin kväll!




Kommentarer

Populära inlägg