Den enklaste hudvårdsrutinen

Godkväll!

Morgonens inlägg om Shiseidos silkesbomull kanske var lite väl smalt, jag vet att jag har läsare som tvättar ansiktet med handtvål och "använder kräm ibland". Jag har tidigare skrivit om min morgonrutin och kvällsrutin, som kanske innehåller lite väl många steg. Om man vill skaffa sig en enkel hudvårdsrutin, vad ska man då satsa på?


Skummande handtvål är ju härligt - men i ansiktet?!


Det mest grundläggande med hudvården är att hålla huden frisk och återfuktad. För att göra detta måste man rengöra sin hud och därefter smörja in den. En enkel sak som verkligen gör skillnad och där man snabbt ser resultat är dubbelrengöring.

Gör så här: massera in en rengöringskräm eller olja i torrt ansikte, för att lösa upp smink och kräm. Ta en tvättlapp (har man ingen kan man klippa sönder en gammal frottéhandduk eller bara använda en del av en handduk) och blöt den i ljummet vatten. Krama ur den och torka försiktigt ansiktet rent. Upprepa ett par gånger. Därefter rengör man ansiktet en gång till, för när sminket är borta blir huden rengjord på djupet. Det är detta som gör skillnad. Tvättlappen gör dessutom att man inte får en massa varmt vatten i ansiktet som kan orsaka spruckna kärl och rodnad och att man får en lätt exfoliering/ peeling varje dag.

När ansiktet är rengjort på djupet och döda celler är bortpeelade kan krämen tränga ner mycket bättre. Om man vill ha enklast möjliga rutin, smörjer man in ansiktet med en 24H-kräm (alltså inte dag- eller nattkräm) och så är man klar. Kan man tänka sig att utöka rutinen något, tar man ansiktsvatten efter rengöring och innan kräm. Ytterligare ett steg är att ha en nattolja istället för kräm, oljan tränger ner lättare än krämen och är därför lite mer effektiv.

Jag sammanfattar:
1. Rengör, torka av med urkramad tvättlapp.
2. Rengör igen, torka av med urkramad tvättlapp.
3. Ansiktsvatten.
4. Nattolja på kvällen, kräm på dagen.

Vad ska man då för använda produkter? Har man ingen aning alls, fråga någon som har koll. Jag brukar fråga personalen på Kicks eller Åhléns och berätta vad jag har för budget. Franska apoteksmärken som Vichy, Avène, Bioderma eller La Roche-Posay är bra och effektiva, finns att köpa på t ex apotea.se. Här är en rengöringskräm från Bioderma (99 kr för 200 ml) som jag har hört mycket gott om. Denna olja från Estelle och Thild (359 kr för 30 ml) ska också vara bra. Ansiktsvatten gillar jag i mistform som man kan spraya ansiktet med lite under dagen också - det fungerar utmärkt ovanpå makeup. Denna från ACO (105 kr för 75 ml) har jag testat och den är superhärlig.

Jag hoppas att detta var till hjälp i hudvårdsdjungeln. Trevlig kväll!

Kommentarer

Populära inlägg